Isnin, 21 Januari 2013

aLhAMdULiLlaH.....

 Syukur aku panjatkan kepada mu Tuhan.......ALHAMDULILLAH.....antara perkra yang membimbangkan aku telah pun selesai....iaitu mengenai kesihatan puteri kedua ku ALMA QAIREEN BT RIME NAZREN..yang sekarng sudah 4 bulan....rasa mcm baru jek aku bersalin....ceehhh, pirah, masa dalam pantang tu tuhan saja yanh tahu menghitung hari perlepasan...mari aku ceritakan rentetan mengenali ALMA QAIREEN dengan lebih dekat...

KELAHIRAN

Aku masih ingat masa 14 sept 2012, hari jumaat..biasalah bagi kami2 di ofc hari jumaat adalah hari yang paling seronok sbb esk (sabtu) dah mula cuti ujung minggu...so, lunch time kami mkn2 seperti biasa...one of my friends kata "boleh tak aku nak minum air soda dengan air ni"...member sorang lagi jawab "ambik jek lah"...die orang pun minum....aku mcm biasa tengok jek....pastu die orang tanya "nak try ker"..aku jawab "hee tak nak lah..tak pasal-pasal bersalin plak aku kat ofc ni....kami pun gelak....

Habis waktu kerja aku ajak hubby ke sogo sebab baca kat paper tadi tu katanya ada baby fair...masih ada sikit barabg yang belum beli walaupun ini anak yang kedua....sampai sogo aku pun pilih la beberapa barang, adalah dalam sejam..pusing punya pusing sekali terpikir...alah, nanti lah kan nak bersalin lama lagi awal bulan okt klu ikut due date....kami tinggal kan jek bakul kat tepi...hi hi hi jangan ikut tau perangai ni...kami terus ke level promosi tingkat atas...nampak baju tidur mickey mouse dan pooh ..kartun fav kakak QASRINA...aku cekut 3 psg suh hubby bayar...lepas tu pegi makan.... dalam pkl 8 macam tu balik umah...

Sampai rumah dalam pukul8.30 mlm macam tu...mandi-mandi pastu baring tengok tv...tiba-tiba perut rasa mengeras...tahan...tahan jek...last-last cakap dengan hubby nak tidur la sebab sakit perut...memang hari-hari waktu macam tu perut akan mengeras...so amsih rileks....tiba-tiba aku tersedar pkl 12 macam tu..perut sakit lagi..aku cuba beralih kanan, kiri..telentang...tapi tak hilang juga...so aku try bangun untuk duduk...tup tup...rasa mcm ada air keluar tapi tak banyak....aku rasa mungkin terkincit kot..cepat-cepat ke toilet buang yang kecik.....lepas tu mas anak lap perasan ada lendih and tengok confirm tanda-tanda awal bersalin LENDIR + DARAH...aku pun mandi sekejap...pakai baju seluar terus pegi hall kejut hubby kata nak pegi hospital sebab dah turun tanda...

Hubby pun bangun cepat-cepat mandi siap-siap tarus start kereta...jalan...jalan pagi tu kosong jek...aku cakap dengan hubby tak payah laju-laju tak sakit sangat pun...mungkin belum lagi nak bersalin dalam masa terdekat...sampi jek PUSRAWI ..kami parking tepi jalan jek...kami terus ke emergency room...bagtau yang dah ada tanda LENDIR +DARAH and anak kedua....ok, die terima kes kami dan suh duduk atas kerusi roda (itu memang prosedur bukan mengada-ngada, ok)..aku di tolak ke LABOUR ROOM...rasa takut dah mula datang....sampai-sampai jek nurse bagitau apa yang perlu dan sebagainya...ok...time yang semua orang takut...acara seluk menyeluk...sambil seluk nurse tu tanga ada rasa sakit tak?..aku kata " adalah sikit-sikit jek macam biasa"..."ok puan saya cek tadi dah buka 7cm...."....perggh...rasa terkejut pun ada...tapi maintain jek la..aku suh bagi tahu kampung yang dah masuh LR nak bersalin dengan sms je..sebab masa tu dak pkl 1.30pagi...tak nak lah nanti bagi die orang risau....aku pun on FB sambil chat dengan member cakap tak dapat g tanjung malim esok ikut hubby kerja..aku layan chat sampai lah bukaan 9cm...nak di jadikan cerita doc yang jaga aku tu tak ada..so, kpaki doc on call...daripada aku masuk tadi sampai lah aku bersalin tak sampai-sampai...

Akhirnya, pukul 2.30 pagi, 15 september 2012........aku selamat melahirkan bayi perempuan seberat 2.45kg...ALHAMDULILLAH.....terjawap lah sudah jantina bayi ku sebab sebelum ni doc kata tak nampak..hanya nurse jek sambut, keluarkan uri...doc datang hanya jahit jek...dah selesai semuanya, barulah hubby call keluarga bagi tahu yang aku dah selamat melahirkan..... rupanya anak-anak ku memang suka kaluar awal..kakaknya dulu pun sama dilahirkan masa 37week...dan agak kecil semasa lahi...maka bermulah proses BERPANTANG.......

 ...........to be continue


Tiada ulasan:

Catat Ulasan