Selasa, 22 Januari 2013

aLhAMdULiLlaH.....(part 2)

Kegembiraan kami sekeluarga memang bertambah....

JAUNDICE (kuning)

 pada hari kelima kelahiran baby di dapati JAUNDICE...ini lah yang paling aku takutkan....baby terpaksi admit hospital pada hari ke enam...nasiblah jhanya untuk semalam..hanya baby jek admit sebab my aunty kata die bleh tolong tengokkan (die nurse di wad NICU)...esok petang sebelum jam 4ptg waktu melawat hospital kerajaan...nurse call kata baby dah b;eh kluar ...papa dan atok ke hospital....baby kena  pegi cek kuning esoknya untuk tengok bacaan....alhamdulillah semakin kurang...berulang ke klinik 2 hari kemudian pulak...dalam masa ni papa suh dicide nama baby untuk memudahkan segala urusan nanti....kami sepakat memilih ALMA QAIREEN.....sedapkan nama baby....hik hik hik.....rutin ke hospital masih diteruskan....ok, turun lagi bacaan...kene pegi lagi 3 hari lepas tu pulak....turun lagi..tapi pada hari ke 21 bacaan baby hanya turun sampai 9.1 AOB...pihah hospital nakkan bawah 8 AOB...so, kene rujuk pakar macam kakak QASRINA jugak...

Kali ni, aku terpaksa pegi hosp bawa baby dengan atok sebab hubby dah tak boleh balik JB lagi sebab ada urusan kerja yang perlu diselesaikan....masa ni tuhan jek tahu perasann...sedih...sampai menitis airmata kadang-kadang...yelah, orang kata dalam masa pantang ni perasaan ibu memang agak sensitif......

Sampai saja di hospital, kami terus bagi surat refer yang dibawa tu ke pada kerani di BAHAGIAN PREDIATRIK (btul tak ejaan ni)...lama juga aku tunggu...adalah dalam 45 mininit barulah perempuan tu kata maaf encik (pada atok baby) kene pergi register di tingkat atas dulu..ambil nombor dan tunggu sampai dia panggil baru turun sini....atok baby pun pergi la tolong uruskan.....menunggu lagi aku......hampr setengah jam menunggu atok baby turun dan serahkan buku hosp kepada perempuan yang merangkap kerani tu tadi...okk, sekarang boleh bawak baby ke tempat pengambilan darah dan datang kemudian pada tarikh ini yer....

Cari lah bilik tu.....sampai situ tak ada orang beratur...jadi kami terus masuk...nurse baju biru dengan pegawai bawahan die lelaki yang ada dalam bilik...letak ALMA dan kami keluar ke ruang menunggu....dalam diam terdengar la suara baby nangis...suara ALMA tu...sedihnya la aku dengar....teresak-esak...maafkan mama yer sayang..mama bukan sengaja suruh orang sakitkan tangan alma......dah selesai..dia bagi paket plastik untuk tadah air kencing ALMA yang dilekatkan pada tuuutttt.....aku bawak alma ke ruangan menyusu...aku bagi bagi die susu dan tunggu dia kencing,,,..urusan hari tu selesai jam 1 macam tu....huuuh  penatnya rsa sebab duduk lama.....

Selepas tiga minggu, kami pergi lagi hospital untuk tengok result ALMA...doc kata bacaan tirod dia macam rendah ...apa...???? macam nak tercabut rasa jantung...aku teringat yang ALMA dah ambik ujian tiriod masa lahir...doc kata tak boleh pakai sebab mungkin boleh berlaku perubahan...sekarang cara nya adalah kena ambil darah lagi dalam kuantiti yang lebih banyak dari yang dulu....YA ALLAH, aku berserah pada mu ...ibu mana yang nak anaknya sakit.....aku ikut saja keputusan doc......kali ni masa ambil darah..lelaki yang hari tu yang buat...aku tunggu tempat biasa...dengar dah suara ALMA menangis....kali macam lagi sakit jek dengar...tiba-tiba dia panggil "ibu ALMA boleh masuk tak"...aku tak ada kekuatan tu.....atok ALMA yang masuk...lama jugak aku menunggu sambil dengar jeritan dari  ALMA dan baby yang lain...bila dah selesai...atok bawa ALMA keluar....rupa-ruoanya tangan ALAM kene cucuk dua-dua belah...mula-mula cucuk lelaki tadi tu tak jumpa urat..padan lah ALAM menjerit macam tu skali......sabar ye nak...smoga ALMA menjadi orang yang kuat dan tabah....san sentiasa sihat.....

Bila balik rumah, ALMA bila tersedarvdari tidur mesti nangis...mungkin sesab terlalu menahan sakit tadi sampi terbawa-bawa dalam tidur...sabar ye sayang......


........bersambung.............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan